اداره مشاوره


 

 مشاوره چیست؟ 
 
هر کس گاهی در زندگی احساس دلتنگی، نامیدی و دو دلی و... داشته است و لیکن سالهای تحصیلی در دانشگاه دوران هیجان انگیز و گاهی نیز تنش زا و پر استرس است و بسیاری از دانشجویان با مشکلاتی مواجه می شوند که به راحتی قابل حل نیست و یا به دلایلی، روشهایی که به طور معمول برای حل مشکلات به کار می برند ، کارساز نیست ؛ بنابراین مشاوره فرصتی است برای در میان گذاشتن آنچه درون شماست با یک فرد متخصص و بی طرف بدون تعصب که می تواند به شما کمک کند تا مهارتهای جدید فرا گیرید و راههای برخورد با موقعیت ها را به گونه ای بیاموزید که بتواند مشکلاتی را که در آینده برای شما پیش می آید به نحو تواناتر و کاراتر حل کنید.  

خدمات اداره مشاوره دانشجویی :  
دانشگاه علوم پزشکی بوشهر مفتخر است که با توفیق خداوندی و تلاش مسئولین و همکاران، توانست بخش خدماتی و آموزشی خود (به نام اداره مشاوره و راهنمایی) را تأسیس نماید.
با اینکه از مدتها قبل برای برپایی چنین مرکزی در دانشگاه تلاش شده بود، اما اقدامهای عملی برای راه اندازی این اداره در آغاز سال تحصیلی84 جامه عمل به خود بپوشاند . اکنون اداره مشاوره با همکاری تعدادی از متخصصان روان شناس بالینی، مشاور و روانپزشک و مددکار با تجربه در جهت ارائه خدمات به مراجعان فعالیت می نماید. به طور کلی اداره در زمینه های زیر به دانشجویان و دیگر مراجعان مرتبط با دانشگاه خدمات ارائه می دهد.
1- مشاوره فردی مشاوران مواردی چون: تحصیلی، برنامه ریزی درسی، ازدواج و...
2- مشاور گروهی: تعداد اعضاء بین 12-8 نفر می باشد که معمولاً موضوعات از قبل با توافق گروه صورت می گیرد و موضعات می تواند در خصوص عشق، ارتباط بین فردی و موضوعات تحصیلی (اضطراب)
3- مشاوره تحصیلی: در خصوص برنامه ریزی تحصیلی، تمرکز، تقویت حافظه، انتخاب رشته ورود به مقطع بالاترو ...
4- مددکاری:
5- روانسنجی: در بدو ورود دانشجویان تستGHQ به منظور بررسی سلامت عمومی آنان گرفته شده و سپس نتایج تست به صورت محرمانه در اختیار دانشجویان محترم قرار خواهد گرفت در صورت مشاهده مشکل از دانشجو جهت مشاوره دعوت بعمل می آید.
6- برگزاری کارگاههای آموزشی: موضوعات کارگاه ها عموماً مباحث life skils (مهارتهای زندگی و همچنین آموزشهای پیش از ازدواج می باشد
7- ارائه کتب روانشناختی به علاقه مندان: عموماً در خصوص مسائل روانشناختی و مباحث جالب در خصوص مولفه های زندگی است (عشق ، ازدواج، تربیت فرزند، ارتباط، حل مسئله، مقابله با استرس و اضطراب ، تحصیلی)
8- چاپ و تکثیر بروشور و تراکت و جزوات آموزشی: یک سری از جزوات و تراکتها در برد اداره مشاوره به صورت هفتگی نصب گردیده و در دیگر موارد به خوابگاههای دانشجویی ار سال می گرد
 

جهت استفاده خدمات اداره 
اداره مشاوره بخشی از خدمات حوزه معاونت دانشجویی و فرهنگی است که در اداره مشاوره دانشجویی دانشگاه قابل دسترسی است. کلیه دانشجویان می توانند مطابق برنامه تنظیمی که در آغاز هر نیمسال آگهی خواهد شد به اداره مشاوره مراجعه و برای تعیین نوبت اقدام نمایند.  

آیا کسی از آنچه می گوییم مطلع خواهد شد؟  
راز داری، یکی از قوانین اولیه در خدمات مشاوره ای و مددکاری اجتماعی می باشد. بنابراین این نوع خدمات خصوصی و هر ملاقات با مشاور محرمانه تلقی می شود و. تنها در مواردی که خطر آسیب جسمی به مراجع یا دیگران وجود داشته باشد مشاور به دلیل قوانین قضایی و حرفه ای، خود را موظف به گزارش آن می داند.  

نحوه ارائه خدمات مددکاری اجتماعی : 

خدمات مددکاری اجتماعی به سه طریق ارائه میگردد(فردی-گروهی-جامعه ای
1-مددکاری فردی در این روش :فرد مراجعه کننده برای رفع مسئله و مشکل به مرکز مشاوره مراجع میکند و پس از تعیین نوبت و پر کردن فرم مورد نظربه بیان مسله و مشکل خویش پرداخته و با ارائه خدمات مددکاری فردی: مانند مشاوره face to face، انجام تستهای روان شناختی ،ارجاع به دیگر سیستمهای حمایت کننده و غیره، کمک به حل مسله فردی می پردازد.
روش دیگر در مددکار ی فردی به این نحو می باشد که دانشجو بعد از مراجعه به سایر همکاران مرکز مشاوره برای پیگیری کار یا معرفی به سیستمهای ارجاعی یا جامعه حمایت کننده مورد نظر به مددکار اجتماعی ارجاع داده می شود.
2-مددکاری گروهی: در این روش بعد از شناسایی منابع بهداشت-روانی اجتماعی دانشجویان با تشکیل گروههای به صورت آموزشی –درمانی و علمی از طریق برگزاری کارگاههای آموزشی یا گروه درمانی ارائه خدمات می دهند.
3-مددکاری جامعه ای : در این روش ابتدا به بررسی و شناسایی منابع اجتماعی ،رفاهی و بهداشتی برای کمک به حل مشکل دانشجویان پرداخته سپس یا از طریق ارائه طرحهای پژوهشی و علمی ،سخنرانی ، تهیه جزوات و بروشورهای آموزشی یا سمپوزیومهایی آموزشی جامعه مورد مطالعه را پوشش می دهند
 

وظایف مددکاری اجتماعی در مرکز مشاوره دانشجوئی دانشگاه 

1- مطالعه بررسی شناسایی مشکلات بهداشت روانی –اجتماعی دانشجویان و تهیه آمار و اطلاعات لازم جهت برنامه ریزی های مربوطه با همکاری سایر اعضاء مرکز مشاوره
2- تشکیل پروندهای اجتماعی و مددکاری مراجع کنندگان به منظور حفظ سوابق و پیگیری و حل مشکلات دانشجویان در محدوده اختیارات
3- ارائه طرح و همکاری با گروهای تحقیقی و پژوهشی به منظور بررسی ریشه های آسیب های اجتماعی در دانشگاه و تهیه و تنظیم برنامه های پیشنهادی
4- شناسایی منابع اجتماعی ،رفاهی و بهداشتی برای کمک به حل مشکل دانشجویان
5- تهیه و ترجمه بروشورهای آموزشی و علمی در راستای ارتقاء بهداشت روانی دانشجویان با تکیه بر علم روز.
6-برنامه ریزی و تهیه طرحهای لازم برای آموزش دانشجویان به منظور پیگیری از پیدایش و گسترش مشکلات فردی از نظر روانی ، خانوادگی ،اقتصادی، اجتماعی، بهداشتی و اخلاقی دانشجویان در قالب سه سطح پیشگیری .
 

نحوه پذیرش مراجع دانشجو در مرکز مشاوره دانشگاه :  

در ابتدا دانشجو به مرکز مشاوره دانشجویی مراجعه می کنند با توجه به برگه راهنمایی مرکز مشاوره که به معرفی پرسنل مرکز مشاوره و ساعات مشاوره آنان پرداخته ، مشاوره یا مددکار خویش را انتخاب نموده و با تعیین وقت و پر کردن فرم (تشکیل پرونده) یک کد مخصوص دریافت می نمایند. سپس دانشجو (مراجعه کننده) را جهت دریافت خدمات مورد نظر به کارشناس مورد نظر
یک کد مخصوص دریافت می نمایند. سپس دانشجو (مراجعه کننده) را جهت دریافت خدمات مورد نظر به کارشناس مورد نظرجهت استفاده از خدمات مشاوره ای ارجاع داده می شود.
 


چارت سازمانی اداره مشاوره
Skip Navigation Links.

تعداد بازدید:   ۱


برگشت>>

< >